نماشویی ساختمان چیست؟

 ساختمان های بلندی که امروزه قد کشیده اند و دارای ظواهری بسیار زیبا و جذاب هستند، در صورت کثیف شدن، نیازمند شستشو هستند.یکی از مهم ترین موارد در نظافت و پاکیزگی شکل ظاهری ساختمان ها، نماشویی است.شستشوی نمای ساختمان ها با ارتفاع زیاد امری بسیار دشوار است. برای شستشوی نمای ساختمان برخلاف تصور عام، نیازمند افراد متخصص و حرفه ای هستیم تا بتوانند این کار به بهترین شکل به انجام برسانند.در واقع می توان اینطور گفت که نماشویی برای ساختمان ،عمل آسانی نیست. این تصور که نماشویی یعنی یک نظافت کاری سطحی از نمای ساختمان،تصوری غلط است. این تصور میان عموم مردم رایج است. همانطور که همه ما می دانیم زیبایی و تمیزی یک ساختمان در نگاه اول به نمای ساختمان بستگی دارد، پس شستن ساختمان امری بسیار مهم و ضروری تلقی می شود.امروزه که همه کشور های بزرگ جهان در حال توسعه و پیشرفت هستند، به مسائل ظاهری و زیباسازی شهر ها بسیار توجه می شود؛ از آن رو نماشویی ساختمان اهمیت و جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

نماشویی ساختمان با نمای سنگ

نماشویی برای انواع مختلفی از نماها به کار می رود. به عندان مثال می توان به نمای شیشه ای، نمای کامپوزیتی ، نمای سرامیکی، نمای کاشی ، نمای سنگ، نمای اجری ، نمای رنگ شده و…. اشاره کرد. برای انواع این نماها از ابزار و مواد متفاوتی استفاده می شود. به کلیه امور و خدماتی که برای از بین بردن آلودگی ها، کثیفی ها، گردو غبار، جرم ها و… برای زیبا سازی، جلا بخشیدن، از بین بردن ساختار های ناپسند،تمیزی و شفافیت نمای ساختمان ها انجام می شود، نماشویی ساختمان گفته می شود.شستن نمای ساختمان ها دارای مراحل مختلفی است.در تمیز کردن نمای ساختمان از ابزار و وسیله های متفاوتی استفاده می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.نماشویی یک ساختمان نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه مباحث به آن ها پرداخته خواهد شد.نماشویی تنها برای ساختمان هایی که چندین سال است شستشو نشده اند و دچار آلودگی و گردوغبار هستند استفاده نمی شود، بلکه برای ساختمان هایی که بعد از پایان عملیات عمرانی، دچار آلودگی مانند ماندن سیمان یا گچ برروی آن شده اند نیز انجام می شود.

انواع مختلف نماشویی چیست؟

 نماشویی بااستفاده از روش های مختلفی انجام می شود که در اینجا به چند نمونه از آن ها اشاره میکنیم.

۱.نماشویی با استفاده از دستگاه واتر جت:دستگاه واتر جت دارای سه قسمت اصلی می باشد، قسمت ورودی که آب شرب معمولی  وارد آن می شود.(می توان از آب به همراه مواد شوینده متفاوت نیز استفاده کرد.)قسمت پمپ فشار و قسمت خروجی.آب با فشار بسیار بالا از قسمت خروجی خارج می شود و نمای ساختمان را تمیز می کند.

نماشویی ساختمان با نمای شیشه ای

۲.نما شویی با استفاده از دستگاه سند بلاست: اگر نمای ساختمان با دستگاه واتر جت نتیجه مورد قبول را به ما ندهد، یا ساختمان دارای آلودگی های عمیق باشد، از دستگاه سند بلاست استفاده می شود. در دستگاه سند بلاست مواد ساینده از جمله سیلیس به همراه آب ریخته ریخته می شود.مواد ساینده انواع متفاوتی دارند و موجب لایه برداری عمیق از سطوح می شوند. برای نماشویی ساختمان بااستفاده از دستگاه سند بلاست، نیازمند برق سه فاز است. نیاز به برق سه فاز نشان دهنده این است که برای پمپاز آب به انرژی بیشترینیاز دارد و در نتیجه آب با فشار خیلی بالایی از این دستگاه خارج می شود. مقایسه نماشویی ساختمان با دستگاه سند بلاست و دستگاه واتر جت نشان می دهد که کیفیت و کارایی دستگاه سند بلاست بیشتر است و دستگاه واتر جت برای پاک کنندگی های سطحی مناسب است. فشار آب خروجی از دستگاه سند بلاست نیز قابل کنترل است و میتوان در مواردی فشار آن را کم با زیاد کرد.

۳. شستن نمای ساختمان با استفاده از تی و ابر و مواد شوینده: این روش، روشی قدیمی است که در ان مواد شوینده برروی ابری قرار میگرفتند و سپس برروی نمای ساختمان ، پس از گذشت مدتی بااستفاده از یک تی مخصوص این مواد پاک می شوند.

نحوه اجرای نماشویی ساختمان چگونه است؟

برای اجرای نماشویی ساختمان از روش های متفاوتی میتوان استفاده کرد.

۱. استفاده از داربست : نماشویی ساختمان بااستفاده از داربست، روشی پر هزینه است.

۲. استفاده از طناب یا همان راپل : امن ترین و محافظه کارانه ترین روش برای نماشویی ساختمان ، این روش است.در این روش علاوه بر طناب، یک کمربند محافظ به نماشو وصل است و موجب ایجاد امنیت می شود.

۳. استفاده از بالابر: این روش نیز بسیار پرهزینه است و معمولا انجام نمی گیرد.

۴. استفاده از کمربند محافظتی.

نکاتی که باید در نماشویی ساختمان به آن ها توجه کرد:

۱. نماشویی ساختمان ها موجب افزایش دوام و استحکام نمای ساختمان می شود و این کار باید به صورت مرتب ، در زمان مشخص خود و توسط افراد زبده و متخصص انجام پذیرد.

۲.یکی از موارد بسیار مهم در نماشویی ساختمان، توجه به ترمیم و بازسازی سنگ های آسیب دیده در نما است. این آسیب ها ممکن است بر اثر عوامل مختلفی مانند عوامی محیطی ، عوامل طبیعی ، عوامل غیر ارادی و… ایجاد شده باشند.این آسیب ممکن است شکستگی قسمتی از سنگ نما، لکه ای نامناسب برروی سنگ، شل شدن یکی از سنگ های نما و… باشند. در نماشویی ساختمان برای هر آسیب احتمالی راه حلی وجود دارد. قبل از شروع نماشویی ساختمان، ابتدا تعمیرات لازم انجام میشود و سپس نماشویی ساختمان انجام می پذیرد.

۳. نماشویی ساختمان باید با توجه به جنس نمای ساختمان انجام پذیرد. در غیر این صورت، سبب آسیب هایی به نما خواهد شد.

۴. برای نماشویی ساختمان باید زمان مناسبی را انتخاب کرد. نماشویی ساختمان در تابستان نسبت به فصول سرد بهتر است. در فصول سرد ممکن است آب دیر تبخیر شود و یخ بزند، در این صورت موجب آسیب دیدگی نما خواهد شد.

هزینه های نماشویی ساختمان چگونه است؟

 قیمت های نماشویی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد.ارتفاع ساختمان مورد نظر، جنس نمای ساختمان،مساحت نمای ساختمان،میزان آلودگی نمای ساختمان،وجود آب و برق لازم،تعمیرات و بازسازی نمای ساختمان، موقعیت قرار گیری ساختمان در منطقه جغرافیایی و… از جمله عوامل موثر بر قیمت نماشویی ساختمان هستند.نما شویی ساختمان در شهر های بزرگی مثل تهران که کلان شهر به حساب می ایند؛ و نماشویی ساختمان در این شهر ها مسئله ای بزرگ است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مسلما از قیمت بالاتری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *