نماشویی آجر چیست؟

در ساختمان سازی از آجر استفاده های مختلفی می شود.از جمله این استفاده ها می توان به ساخت دیوار های اصلی، دیوار های نگهدارنده و… اشاره کرد.یکی از مهم ترین کاربرد آجر ها، استفاده از آن در نمای ساختمان است.نمای آجری، جلوه خاص و زیبایی به ساختمان می بخشد.همانظور که همه ما می دانیم درچند دهه اخیر استفاده از آجر در نما ها و کار های تزئینی بسیار زیاد شده است و مردم دوباره به استفاده از ابزار های قدیمی برگشته اند.پس از مدتی، آجر ها به دلیل جذب گرد و غبار، قرار گرفتن در معرض نور خورشید،باد، باران و… نیازمند شستشو می باشند.در اینجا لازم است نمای آجری شستشو داده شود‌، که به آن نماشویی آجر می گویند.

شستشوی نمای آجری

نماشویی آجر به شستشوی سطح آجر با استفاده از ابزار و مواد گوناگون گفته می شود. برای نماشویی سطح آجر از روش های گوناگونی استفاده می کنند که در ادامه به این روش ها خواهیم پرداخت. نماشویی آجر یکی از مدرن ترین و بروز ترین روش ها برای زیباسازی شهر ها است که توسط افراد متخصص و آخرین روش های بروز دنیا انجام می شود و همچنین تمام کثیفی ها و آلودگی ها را از لابلای مواد تشکیل دهنده آجر که به آن نفوذ کرده اند،فضای مابین آجر ها و… بیرون می کشد و آن را همانند روز اولش درخشان و زیبا می کند.در فرآیند نماشویی انواع لک ها نیز از سطح آجر ها پاک می شوند.

انواع روش های انجام نماشویی آجر:

یکی از روش های متداول برای نماشویی آجر استفاده از دستگاه واترجت است.دستگاه واترجت دارای سه بخش است: ورودی،پمپ فشار و خروجی.آبی که وارد دستگاه واتر جت می شود، آب معمولی است که تحت تاثیر پمپ با فشار زیادی از دستگاه خارج می شود.آب خارح شده از دستگاه به دلیل فشار بسیار بالا ، آلودگی و جرم ها را از سطح آجری می زداید.در دستگاه واتر جت از آب و مواد شوینده ای که به نمای آجری ساختمان آسیب نمی رساند،می تواند استفاده می شود.

نماشویی آجر با آب خالی هم در صورتی امکان پذیر است که آلودگی سطحی باشد و دارای سفیدک و شورابه نباشد.نماشویی آجر معمولا برخلاف سایر نماشویی ها به صورت تک مرحله ای انجام می شود؛ زیرا آجر ها بر خلاف سطوح صیقلی و صاف، دارای سطح غیر صیقلی هستند و ماندن آب روی این سطوح سبب ایجاد لک و ظاهری نا مناسب نمی شود.برای انجام این روش معمولا نمای آجری ساختمان را به صورت عمودی با عرض یک و نیم متر تقسیم بندی میکنند و از بالا به پایین نماشویی انجام می گیرد. این عمل معمولا چندین بار تکرار می شود تا به نتیجه مورد نظر برسیم و آجر ها مانند روز اولشان زیبایی ، درخشش و جلای خود را به دست آورند.

نماشویی نمای آجری

اگر نماشویی آجر با دستگاه واترجت موجب پاکیزگی و براق شدن نمای آجری نشود و رسوبات و جرم موجود روی سطح آجری زیاد باشد، باید از روش سند بلاست استفاده کرد.سند بلاست، شستشو به کمک ریز دانه هایی است که بوسیله فشار باد و فشار بالا بر روی سطوح انجام می شود که جرم های سخت، رسوبات،شوره ها، رنگ و زنگ زدگی را از بین می برد.نمای آجری به دلیل وجود نمک در آجرها، ممکن است به دلیل تماس بسیار زیاد با آب، رطوبت ، باران و… دچار رسوباتی در سطح خود شود که اصطلاحا به آن شوره گفته می شود.این شوره ها ظاهر سفید و زشتی به نمای آجری می دهند و بر روی سطح آجر ها می چسبند، که در این صورت نیازمند نماشویی هستند.اگر این شوره ها به موقع از بین نروند، موجب پوسته پوسته شدن آجرو در نهایت پوسیدگی آن خواهند شد.برای از بین بردن شوره ها می توان از مواد شوینده نانو(مکمل نانو) که به تازگی وارد این حرفه شده اند، استفاده کرد که پاک کنندگی بسیار قوی ای دارند و به راحتی همه ی رسوبات و جرم هارا پاک میکنند.در استفاده از این شوینده ها باید بسیار محتاتانه عمل کرد؛ زیرا ممکن است به آجر ها آسیب های جدی و جبران ناپذیر وارد کنند.

در هنگام نماشویی سطح آجر به چندین نکته باید توجه کرد:

۱.موقعیت ساختمان: ساختمان باید دارای نورگیر مناسب باشد که پس از انجام نماشویی آجر، سریع خشک شود؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی از قبیل کپ،قارچ و… ایجاد شود.

۲.موقعیت قرار گیری آجرها: اگر آجر ها کهنه شده اند و یا در جای لق هستند، نباید از فشار بالای دستگاه واتر جت استفاده شود.در غیر این صورت آسیب های جدی به آجر ها وارد می شود.

۳. میزان جرم و رسوبات روی سطح آجر : هرچه رسوبات، جرم ، شوره، آلودگی ، گل و لای و…. روی آجر بیشتر باشد، باید شستشو با دقت و وسواس بیشتری انجام گیرد. در صورت نیاز شستشو چندین بار تکرار شود. از مواد و فشار آب مناسب استفاده شود تا به نتیجه موردنظر برسیم.

۴. افزایش دوام و استحکام آجرها: استفاده از مواد نامناسب و بسیار قوی ممکن است موجب تمیز شدن موقتی نمای آجری ما بشود، اما در دراز مدت ممکن است به ساختمان داخلی آسیب وارد کند و عمر آجر های مارا کم کند. پس در نماشویی آجر، هدف ما تمیزی به صورت موقت به همراه هزینه خراب شدن آجر ها نیست؛ بلکه پاکیزگی به همراه افزایش عمر و دوام آجر ها است.

۵. موقعیت آب و هوایی: باید توجه داشت که در روز های خیلی سرد و یا خیلی گرم از سال ، ممکن است مواد استفاده شده در نماشویی آجر خیلی سریع خشک شوند و بر روی آجر ها بچسبند؛ در این صورت موجب ایجاد لک برروی آجر خواهد شد.

ویدیو نماشویی نمای آجری

هزینه نماشویی آجر

به دلیل اینکه آجر ها دارای سطوح زبر و پر حفره زیادی هستند، در صورت کثیف شدن توسط عوامل مختلف ، با هزینه های بالایی برای نماشویی آجر روبرو هستن.اما میتوان گفت که هزینه های نماشویی سطح آجر به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به : مساحت نمای آجری، میزان آلودگی، موقعیت منطقه، تعداد طبقات ساختمان، جنس نما و … اشاره کرد.

ما در مجموعه دادور آماده ارائه خدمات شستشوی نمای آجری برای زیباسازی و تمیز کردن سطح نمای ساختمانی همشهریان و هموطنان عزیز می باشیم. جهت ارتباط با ما در مجموعه کافیست با شماره داخل سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *